Ebu Muaz el-Çubukabadi
حدثنا عبد الله حدثني أبي ثنا هارون بن معروف ثنا بن وهب قال حدثني بن أبي ذئب عن موهوب بن عبد الرحمن بن أزهر عن أنس بن مالك : انه كان يخالف عمر بن عبد العزيز فقال له عمر ما يحملك على هذا فقال اني رأيت رسول الله صلى الله عليه و سلم يصلي صلاة متى توافقها أصلي معك ومتى تخالفها أصلي وانقلب إلى أهلي
Enes radıyallahu anh, Ömer b. Abdilaziz’in arkasında namaz kılmıyordu. Ömer b. Abdilaziz, Enes’e: “Niçin bana muhalefet ediyorsun?” diye sorunca, Enes radıyallahu anh: “Ben Rasûlullahın arkasında namaz kıldım. Senin namazın onun namazına uyarsa, arkanda kılarım. Yoksa namazımı tek başıma kılar evime dönerim” dedi.”
Zayıftır. Ahmed, (3/146) rivayet etmiştir. Heysemi Mecma’da (2/68) ravileri güvenilir demiştir. Ancak bunun isnadında Mevhub b. Abdirrahman b. Ezher el-Kuraşi meçhuldür. Diğer ravileri güvenilirdir.
Rivayetin metninde de münkerlik vardır. Zira bundan daha sahih olarak gelen rivayette Enes b. Malik radıyallahu anh, Ömer b. Abdilaziz’in namazını övmüş ve şöyle demiştir: “Namazı, Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem’in namazına şu imamınız Ömer b. Abdilaziz’den daha çok benzeyen bir imam görmedim.” Bunu Ahmed (12465) rivayet etmiştir. Hasendir. Buhari Tarihu’l-Kebir’de (1/235) Taberani Evsat (322 ve 8907) İbn Adiy (4/1467) farklı tariklerle rivayet etmişlerdir.
حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ عَمْرٍو الْخَلَّالُ الْمَكِّيُّ، ثنا يَعْقُوبُ بْنُ حُمَيْدٍ، ثنا عَبْدُ اللهِ بْنُ رَجَاءٍ، عَنِ ابْنِ أَبِي ذِئْبٍ، عَنْ عَبْدِ الْعَزِيزِ بْنِ عَيَّاشٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ كَعْبٍ الْقُرَظِيِّ، عَنْ أَبِي أَيُّوبَ، أَنَّهُ كَانَ خَالَفَ مَرْوَانَ بْنَ الْحَكَمِ فِي صَلَاتِهِ، فَقَالَ لَهُ مَرْوَانُ: مَا يَحْمِلُكَ عَلَى هَذَا؟ فَقَالَ: «إِنِّي رَأَيْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُصَلِّي صَلَاةً إِنْ وَافَقْتَهُ وَافَقْتُكَ، وَإِنْ خَالَفْتَهُ صَلَّيْتُ وانْقَلَبْتُ إِلَى أَهْلِي»
Ebu Eyyub el-Ensarî radıyallahu anh, Mervan b. Hakem’in arkasında namaz kılmıyordu. Mervan: “Niçin muhalefet ediyorsun?” dedi. Ebu Eyyub radıyallahu anh: “Ben Rasûlullahın nasıl namaz kıldığını gördüm. Ona uyarsan sana uyarım. Ona muhalefet edersen, namazımı tek başıma kılar ve evime dönerim” dedi.”
Zayıftır. Bunu Taberani (4/156) rivayet etmiştir. Heysemi Mecma’da (2/68) ravileri güvenilir demiştir. Ancak bunun da isnadında Abdulaziz b. Ayyaş meçhuldür. Zehebi Mizan’da: “Tanınmıyor” dedi. İbn Şahin ve İbn Hibban onu sikat’ta zikrettiler. Ahmed: “Salih” demiştir. İbn Hacer Takrib’de “Makbul” dedi. Yani mutabaat olmadıkça rivayeti zayıftır.